Back to Portugal: Rockin’1000 raddoppia nel 2025 [Leiria Live report – English version below]
Partiamo dalla notizia: c’è stato un Rockin’1000 Portugal 2024 e ci sarà un Rockin’1000 Portugal 2025. Ad annunciarlo, dal palco centrale, è stato Fabio Zaffagnini, fondatore del gruppo rock più grande al mondo che ieri sera si è esibito a Leiria.
Un concerto denso di sensazioni e contenuti, nello stile consolidato del marchio di fabbrica, tra ballate e classici rock a riempire due ore tirate e dense. In avvio, “Enter Sandman” dei Metallica ad accompagnare l’ingresso in campo dai due lati corrispondenti alle tribune sold out dello stadio metropolitano. Subito “Highway to Hell” e “Smells Like Teen Spirit” a definire la serata.
A seguire Numb, in un omaggio al nuovo corso dei Linkin Park, per scivolare verso la prima novità in scaletta: un arrangiamento potente fatto di accenti e dinamiche basso-batteria di “Hey Boy Hey Girl” dei Chemical Brothers, con tanto di gioco di luci dedicato. Parte così il Medley dei Green Day, con un crescendo che va da “Boulevard of Broken Dreams” a “Basket Case” passando per American Idiot, nella versione non politically correct che include un ironico quanto irriverente “F*uck America”. Le luci si attenuano per dare spazio a un momento particolarmente atteso dal pubblico, l’arrivo del primo ospite: Pedro Abrunhosa.
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La versione di “Fazer o Que Anda Não Foi Feito” è inedita anche grazie alle armonizzazioni degli arrangiamenti vocali sul ritornello create dalla vocal guru Augusta Trebeschi, costretta anche questa volta a fare gli straordinari nella scrittura. Stesso discorso, infatti, vale per le canzoni introdotte nel finale, per la prima volta in un live di Rockin’1000: “Good Vibrations” , “Don’t Stop me Now”, una coinvolgente “Hey Jude” che si aggiungono a “Knights of Cydonia” e “Are You Gonna Be My Girl” con tanto di Nic Cester dei Jet sul palco.
Efficace la selezione di canzoni contro la guerra da “Another Brick in the Wall” a “Killing in the Name”, oltre a “War Pigs”, parte del Medley dei Black Sabbath insieme a “Iron Man” e “Paranoid”. A completare la set list le rodate “Song 2”, “Seven Nations Army” e le due ballate “Yellow” e “Don’t Look Back in Anger” con le torce dei cellulari a riempire le tribune. “Siamo la più grande rock band del mondo, facciamo concerti in cui mille musicisti suonano insieme e vibrano all’unisono”, ha detto Zaffagnini in un passaggio.
Queste vibrazioni sembrano essere entrate bene nelle corte della Mot, l’agenzia di produzione che ha rinnovato l’impegno in vista del prossimo anno. L’annuncio, si diceva all’inizio, è arrivato direttamente dal palco, e non poteva non essere accompagnato dalla “Learn to Fly” la cover dei Foo Fighters con cui è partito tutto.
ENGLISH VERSION
Let’s start with the news: there was a Rockin’1000 Portugal 2024, and there will be a Rockin’1000 Portugal 2025. This was announced from the main stage by Fabio Zaffagnini, founder of the world’s largest rock group, which performed last night in Leiria.
It was a concert filled with emotions and content, in the established style of their trademark, mixing ballads and rock classics to create two intense and packed hours. It kicked off with “Enter Sandman” by Metallica, accompanying the entrance from both sides of the sold-out stands of the metropolitan stadium. Immediately following were “Highway to Hell” and “Smells Like Teen Spirit,” setting the tone for the evening.
Next came “Numb” as a tribute to Linkin Park’s new direction, sliding into the first new addition to the setlist: a powerful arrangement with bass and drum dynamics of “Hey Boy Hey Girl” by The Chemical Brothers, enhanced by a dedicated light show. This led into the Green Day medley, building from “Boulevard of Broken Dreams” to “Basket Case,” passing through “American Idiot” in the non-politically correct version, which included an ironic and irreverent “F*uck America.” The lights dimmed for a moment particularly awaited by the audience: the arrival of the first guest, Pedro Abrunhosa.
The version of “Fazer o Que Ainda Não Foi Feito” was unique, thanks to the vocal harmonizations in the chorus arranged by vocal guru Augusta Trebeschi, once again pushed to the limit with her writing. The same can be said for the songs introduced at the end of the concert, performed live for the first time at Rockin’1000: “Good Vibrations,” “Don’t Stop Me Now,” and an engaging “Hey Jude,” added to “Knights of Cydonia” and “Are You Gonna Be My Girl” with Nic Cester from Jet on stage.
The selection of anti-war songs was powerful, from “Another Brick in the Wall” to “Killing in the Name,” along with “War Pigs,” part of the Black Sabbath medley together with “Iron Man” and “Paranoid.” The setlist was completed by the well-tested “Song 2,” “Seven Nation Army,” and the two ballads “Yellow” and “Don’t Look Back in Anger,” with cellphone lights filling the stands. “We are the biggest rock band in the world, we perform concerts where a thousand musicians play together and vibrate in unison,” Zaffagnini said during his speech.
These vibrations seem to have resonated well with Mot, the production agency, which has renewed its commitment for next year. As mentioned at the beginning, the announcement came directly from the stage, fittingly accompanied by “Learn to Fly,” the Foo Fighters cover with which it all started.